A szaktanácsadás működési rendje
2012. november 12. hétfő 15:56

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (továbbiakban: Kt.) 36. § (2) bekezdése felsorolja mindazokat a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat, melyek a közoktatási intézmények és fenntartóik, valamint a pedagógusok munkáját, továbbá a tanulói érdekvédelemmel összefüggő tevékenységet segítik. E szolgáltatások között szerepel a szaktanácsadás, amelynek feladata az oktatási, pedagógiai módszerek megismertetése és terjesztése.

 

A pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló 10/1994. (V. 13.) MKM rendelet (továbbiakban: Rendelet) 8. § (1) bekezdése szerint a szaktanácsadás ellátásának eszközei és módszerei különösen:

a)    pedagógiai programok, helyi tantervek, házirendek és más dokumentumok
       elemzése, elkészítésének és alkalmazásának segítése,

b)    pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzése, értékelése, segítése,

c)     tankönyv és taneszközök készítésének, kiválasztásának segítése,

d)    pedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése,

e)    egyéni szakmai tanácsadás.

A továbbiakban a szaktanácsadó rendszert a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet (röviden MFPI) szolgáltatás alapon a megrendelők (az iskolák) igényei szerint kívánja működtetni. A későbbiekben csak olyan szaktanácsadást nyújt az intézet és szaktanácsadója, amelyet az adott iskola igényel, kér.

Az intézmények (iskolák, kollégiumok) minden tanév szeptember hónapjában a számukra meghatározott órakeret erejéig (intézményenként kerül a rendelkezésre álló órakeret meghatározásra, az iskola pedagógus létszámától függően) igényelhetnek szaktanácsadást különböző területeken és a szaktanácsadói listákon található szaktanácsadók közül megjelölhetik, akinek a szaktanácsadói munkája számukra elfogadható. Az intézmények a szaktanácsadókkal (a MFPI munkatársainak, szakértőinek segítségével) egyeztetik a szaktanácsadás lehetséges időpontjait bármely napra.

Az átalakulás leglényegesebb elemeit az alábbiakban foglalhatjuk össze:

  • A fővárosi fenntartású iskolák órakedvezményei a 2008/2009. tanévtől a MFPI költségvetésében jelennek meg. Az eddigi órakedvezmények rendszere megszűnik (kivétel az SNI szakterület).

  • Szaktanácsadásra iskolánként és tanévenként átlagosan kb. 70 óra jut.

  • Az átalakítás olyan rendszert eredményez, ami az intézmények és a fenntartó számára hasznos és szükséges szolgáltatásokat képes nyújtani. Minden szaktanácsadásról írásos beszámoló készül az intézményvezetőknek és az MFPI számára.

  • A szolgáltatás alapú szaktanácsadásban az iskolák maguk határozzák meg a számukra szükséges szolgáltatást, továbbá a fenntartó minden évben elrendelhet a szaktanácsadói keret terhére olyan fenntartói prioritásokat, amelyek horizontálisak, az egész intézményrendszerre kiterjednek.

  • A szaktanácsadás az iskolákban évekre előre tervezhető lesz.

Az integráltan nem nevelhető sajátos nevelési igényű tanulók nevelését, oktatását ellátó gyógypedagógiai intézmények számára a teljes körű pedagógiai-szakmai szolgáltatás nyújtása továbbra is a tavalyi rendszerben történne. Tehát a MFPI az SNI szakterület órakedvezményeit továbbra is a gyógypedagógiai intézményekhez kívánja rendelni.

Az új szaktanácsadói rendszer működésének legfontosabb jellemzői:

  • A szaktanácsadók munkáját a MFPI szakértői koordinálják, ellenőrzik, igazolják a teljesítést.

  • A szaktanácsadóknak szakmai tapasztalatuk és az elvégzett munkájuk függvényében kínál a MFPI differenciált szaktanácsadói óradíjat.

 

Rendezvénynaptár

2019. december
HKSzCsPSzV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Kategoriak: