Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Középpontban az eredményesebb nevelés és oktatás
2012.04.02. hétfő
AIOSZ_2012_03
Az Általános Iskolai Igazgatók Országos Szövetsége 2012. március 22-én tanácskozást tartott, melyen az új köznevelési törvény bevezetésével kapcsolatban az öt időpontról Szakál Ferenc, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium tanácsadója tartott előadást, Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója pedig a Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek újdonságait mutatta be.

- Az informatika minden olyan órán jelenjen meg, ahol csak lehet. A tízujjas gépírás viszont nem vezethető be, mert ami a pedagógusok számára se követelmény, az nem lehet a gyerekeknek sem - hangoztatta Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója, az új Nemzeti alaptanterv (NAT) szándékainak bemutatása közben.

A főigazgató kitért az iskolai munkában megvalósítandó fejlesztési területekre, a nevelési célokra is, amelyek felsorolása tartogatott újdonságokat. Az önismeret és a társas kultúra fejlesztése, a családi életre nevelés, a másokért való felelősségvállalás, az önkéntesség, a pályaorientáció, a fenntarthatóság és környezettudatosság, a pénzügyi nevelés, a médiatudatosság, a tanulás tanítása – ma még kevéssé vannak jelen az oktatási intézményekben. 

Ezzel párhuzamosan a kulcskompetenciák tartalma is gazdagodott. A digitális kompetencia, a szociális és állampolgári kompetencia, a kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia, az esztétikai- művészeti tudatosság és kifejezőképesség, a hatékony, önálló tanulás készségeinek elsajátítása kap új hangsúlyt a jövőben. Ezek mellett természetesen a hagyományos kompetenciaterületek – az anyanyelvi, az idegen nyelvi kommunikáció, a természettudományos, a technikai és a matematikai kompetenciák sem szorulnak háttérbe.

Kaposi József a vitatott kérdésekről is beszélt. Nincs egységes vélemény a szakemberek között a nemzeti alapműveltség tartalmát illetően. Emellett kitért arra is, hogy az elmúlt évtizedben a legnagyobb forrásbővítést az oktatás területén az idegen nyelvi képzés terén valósult meg. Ezzel is összefügghet, hogy a tantervi javaslatban és az elérendő szintek meghatározása sem talált egységes fogadtatásra. Az új NAT a diákok számára az A2-es nyelvvizsga szint elérését célozza a 4-12. évfolyam végéig. Ez összesen 1000 idegen nyelvi tanórát jelent. A tapasztalatok szerint már 7-800 órának elégnek kell lennie a B2-es szinthez. Ez a középfokú nyelvvizsga szintje, de a jelenlegi mutatók szerint csupán a diákok 30-35 százalékának sikerül idáig eljutnia.

- Középpontban az eredményesebb nevelés és oktatás. Fontos felismerni azonban, hogy nemcsak a tanórák száma a lényeges az új NAT-ban, hanem a tanórákon belüli pedagógiai aktivitás fokozása is – emelte ki Kaposi József.

Ezt követően a főigazgató ismertette a március 2-án zárult társadalmi egyeztetés eredményeit: összesen 1651 észrevétel érkezett, ebből 648 értékelő vélemény, 1055 a szövegtervezethez kapcsolódó hozzászólás. Az átdolgozott új NAT, amely az értékelvű és nevelésközpontú pedagógiai gondolkodás középpontra állításával az eredményesebb és hatékonyabb nevelést és oktatást állítja középpontba, néhány héten belül kormány elé kerül, és várhatóan április végén fogadják el. (Kaposi József előadásának prezentációja)

Szakál Ferenc, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium tanácsadója a szeptembertől hatályos új Köznevelési Törvény bemutatását öt kapcsoló dátum köré szervezte: 2012. szeptember 1., 2013 január 1., 2013. szeptember 1., 2014 szeptember 1. és  2016. január 1. Így az első lényegi változások fél év múlva kezdődnek, amikor a belépő osztályok már az új NAT szerint kezdik meg a tanulást. A tankötelezettség kezdetére vonatkozó szabályok 2013. január 1-jétől érvényesek, és ekkortól lesznek az önkormányzati intézmények állami fenntartásúak. Az ingyenes tartós tankönyvek 2013 szeptemberétől lesznek hozzáférhetőek az iskolákban, szintén ekkor lép hatályba a pedagógusok előmeneteli rendszere és az új bértábla. A 3 éves kortól kötelező óvodai beíratás rendelkezése viszont 2014. szeptember 1-jén lép életbe.

Az új törvény bemutatása során elhangzott, hogy az intézményrendszer is változni fog. Átnevezik a diákotthonokat, kizárólag kollégiumok lesznek. A nevelési tanácsadók az úgynevezett pedagógiai szakszolgálati intézmények részévé válnak. Számos területet kormányrendeletekkel fognak újraszabályozni. Ezeket az év során folyamatosan dolgozzák ki. (Szakál Ferenc előadásának prezentációja)

Az előadás végén a hallgatóságtól érkezett kérdésre adott válaszok következtek. Vajon jövő januárban az iskolák állami átvételét követően az iskolaigazgatók a helyükön maradnak-e? Vagy az ő állásaikat is megpályáztatják, úgy ahogyan a megyei fenntartású iskolák esetében is történt az idei éve elején? A minisztérium munkatársa erre azt válaszolta, hogy nem gondolja, hogy több ezer igazgató munkakörének soron kívüli pályáztatására sor kerülne. Majd hozzátette, jelenleg még tervezet szintjén sem ismert egy erre vonatkozó tervezet.
Végezetül a tanácsadó felhívta a jelenlévők figyelmét az államtitkárság egy új információs e-mail címére, a cxc@nefmi.gov.hu címre. Egyben bátorított mindenki arra, hogy az új törvénnyel kapcsolatos kérdéseiket tegyék fel, írják meg.

Az Általános Iskolai Igazgatók Országos Szövetségének tanácskozását a XVI. kerületi Erzsébetligeti Színházban a szervezet elnökének, Dr. Jeszenszkyné Gallai Gabriellának a beszámolója zárta.  A szervezet éves munkája során folyamatosan véleményezte a közoktatáshoz kapcsolódó jogszabálytervezeteket. Állást foglalt az állami fenntartásba került iskolák igazgatói megbízásának újrapályáztatásával kapcsolatban. Jó kapcsolatot sikerült kialakítani az Országos Élelmezéstudományi Egyesülettel, akik ebben az évben fél millió forinttal támogatják az iskolaigazgatók szervezetét.

Szöveg, fotó:
Tasi Katalin
Katedra Online

Rendezvénynaptár
<2018. augusztus>
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu