Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Mit mondanak a tények?
- Az új közoktatási törvény küszöbén
2011.01.27. csütörtök
MTA

A Magyar Tudományos Akadémia Közoktatási Elnöki Bizottsága és a Tárki-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. szakmai műhelykonferenciát tartott 2011. január 26-án Együttnevelés és külön oktatás témában.

A tanácskozást Pálinkás József, az MTA elnöke nyitotta meg. Beszédében arra hívta fel a hallgatóság figyelmét, hogy az állítások megfogalmazásához tényeket, adatokat kell felhasználni, azokból kell kiindulni, Véleménye szerint az új közoktatási törvénytervezet helyes koncepciója is tényeken alapul, s azt tudományos megalapozottsággal kell megalkotni. Kiemelte azt is, hogy a diákokat nemcsak versenyre, hanem szolidaritásra is fel kell készíteni az iskolában.

Lannert Judit vezérigazgató, (TÁRKI-TUDOK) a tényekre alapozott oktatáspolitika jelentőségét hangsúlyozta. Elsőként az „evidence” fogalom meghatározását adta meg (tények, bizonyítékok, mely bizonyos fokú kommunikációt is tartalmaz). Felvázolta, hogy az oktatáspolitika mire lehet kíváncsi. Kvantitatív és kvalitatív kutatásokkal vizsgálhatja, hogy mi a helyzet, hol állunk most másokhoz képest, milyen hatása van egy beavatkozásnak. Jó példaként említette a „Biztos kezdet program”-ot, s elmondta, hogy a tényekre alapozott oktatáspolitika az USA-ból indult, s összegyűjtötte a térnyerés akadályait is. Az előadó beszélt a portugál oktatáspolitikáról, ahol hatékonyságjavító intézkedések bevezetésével igyekeznek megreformálni az oktatást, pl. az iskolahálózat racionalizálásával, egésznapos iskola bevezetésével, alsós tanároknak intenzív továbbképzések szervezésével.
Javaslatai: az oktatáskutatás előtérbe hozása, a jelzőrendszer kialakítása, a korai integráció kapcsán fontos, hogy legyen gazdája a területnek, a regionális központok fejlesztésének.

Csépe Valéria főtitkárhelyettes (MTA-KEB elnök) A nemzetközi felmérések eredményeiről, következtetések levonásáról beszélt, a magyar közoktatás fejlesztésének megalapozásához. Előadásában kiemelte a „különleges” oktatási szükséglet értelmezését, a tipikus és atipikus kategóriákat, a minimális követelményrendszert. Véleménye szerint a közoktatási törvény koncepciójának vitairatában a „sajátos”nevelési igényű meghatározása funkcióhoz kötött, leíró jellegű, 3+1 kategóriát sorol fel, az OECD pedig hármat. Az európai SEN jogszabályok kitérnek az oktatási, szociális és egészségügyi ellátás összehangolására is. Intézményi megoldásnak javasolja a rendszerszemléletben való gondolkodást, az az alap és szakellátás, illetve speciális diagnosztikai tevékenység kötelező működési rendszerének kialakítását. a szakellátás szakmai kontrollját, az ellátó szakmák működésének korszerű jogszabályi hátterét, a szakmai központok kialakítását. Hosszú távú tervként fogalmazta meg a korszerű gyermekkövető információs rendszer kialakítását, a különleges oktatás-nevelési szükséglet kiterjesztését.

Csapó Benő egyetemi tanár (Szegedi Tudományegyetem, MTA-KEB) A nemzetközi felmérések eredményeiről, következtetések levonásáról beszélt a magyar közoktatás fejlesztésének megalapozásához. Kiemelte, hogy a költségeknek alig van szerepe az elért eredményekben, azokat 90%-ban nem lehet a ráfordítással magyarázni, de az igaz, hogy ha jobb eredményeket akarunk elérni, akkor többet is kell rá költeni. A PISA vizsgálat jelentőségét hangsúlyozta: a világ legfejlettebb országaiban végzett felmérés, az oktatáspolitika szempontjából releváns, tudományosan megalapozott, a világ vezető kutató-fejlesztő intézményei vesznek részt a lebonyolításában, az eredmények az OECD kiterjedt adatbázisában elérhetők. A kutató összefoglalta a PISA2009 vizsgálatról készült 5 kötetes (1200 oldanyi) tanulmány főbb tartalmait, tájékoztatást adott a mérés alapján megállapítható fontosabb tényekről. Így például kiderült a mérésből, hogy az alacsonyabb társadalmi rétegben gyakrabban ismételnek évet, mégis gyengébb tudásra tesznek szert a diákok; sikeresebbek azok az iskolarendszerek, melyek előtérbe helyezik a tanári fizetések emelését; nem jobbak a teljesítmények azok azban az iskolákban, ahol versengenek a tanulókért; jobbak viszont az eredmények ott, ahol többet költenek az iskola előtti nevelésre, s többen járnak óvodába, s minél korábbi életkorba invesztálnak, annál nagyobb a megtérülés. Véleménye szerint tudatos fejlesztéssel lehet az eredményeket javítani, s a PISA eredményekre alapozott döntésekkel a magyar közoktatást új fejlődési pályára lehet állítani.

Pokorni Zoltán elnök (Országgyűlés Oktatási, Tudományos és Kutatási Bizottsága) Vitaindító előadásában hangsúlyozta, hogy tudományos megalapozottság kell az oktatáspolitikai döntések, hogy "ne ártsunk, ne sodorjon el minket a költségvetés". A kormány időt nyer a helyzet megoldásához intézkedéseivel, pl. a bankadóval. Véleménye szerint ha nincs pénz, akkor ne csináljunk országos programot, az óvodáztatást helyezzük előtérbe, az óvoda-iskola átmenetet ne nehezítsük. Javaslatai: vizsgáljuk felül az integrált nevelés-oktatás szakmai, formai kereteit, az egész napos oktatást kell támogatni, vizsgálják felül a kiemelt oktatási körzeteket, nevelési programcsomagok választását ajánlja, valamint a pedagógusok felkészítését a differenciált oktatásra.

A felkért hozzászólók közül először Lányi Marietta (Gyermekek Háza) jó gyakorlatként ismertette a személyközpontú iskolájukban folyó munkát, ahol az egyéni sajátosságokra odafigyelnek. Elmondta, hogy 1993 óta nevelnek ép gyerekeket együtt sérülteket, osztályonként 2-3 gyermeket. Személyközpontú, nem tananyagközpontú a szemléletük: természetes helyzete kezelnek, hiszen sokan, sokfélék vagyunk. Hatalmas a túljelentkezés intézményükbe, s az elmúlt 20 év alatt nem volt lemorzsolódás. Kinek jó az integráció? - kérdezte, s meg is válaszolta: mindenkinek!

Katona Nóra (ELTE) kulcstényezőknek nevezte a címkézéshez kötött hozzáférést a többletszolgáltatásokhoz, az azonosítási folyamatban alkalmazott modellt, a szolgáltatások biztosításának módját, az azonosítás időpontját. Kihívásokként említi a konszenzus kialakítását a szakmák kompetencia köréről, a szolgáltatások elérhetőségét, az azonosítás során alkalmazott modellt, a mérőeszközök standardizálását és karbantartását, a korai azonosítás és szolgáltatások rendszerét, a gyermekkövető információs rendszer folyamat kísérését.

Sió László (oktatási szakértő) hozzászólásában először a válaszra váró kérdéseket fogalmazta meg: Elfogadjuk-e az integráció kérdését? Elfogadás vagy befogadás? Mit kezdünk a szegregációs törekvésekkel? Hogyan állunk a személyi, infrastrukturális és finanszírozási források tekintetébe? A közoktatási koncepcióról a véleménye: a javasolt megoldások szükségessége megkérdőjelezhető, vizsgálni kell az intézkedések együttes hatását, az alkalmazni kívánt eszközök alkalmassága vitatható a nemzetközi és hazai tapasztalatokat figyelembe kell venni. lehetőségek: koncentrált megközelítés, a jó gyakorlatok szakmai és formai kereteinek áttekintése az anyagi források szűkös volta miatt „kicsiben” kellene mindent sikeresen csinálni. Formai és tartalmi lehetőségként fogalmazta meg a korai, 3 éves kortól történő óvodáztatás támogatását, a fejlesztő „első” osztályok elfelejtését, a „nyolcfős kisiskolák indításának lehetőségét csak nagyon indokolt esetben, a kiemelt oktatási körzetek létrehozását, az egész napos iskolák bevezetését, nevelési programcsomagok választását, az alapfokú művészetoktatás kérdését.

[Novák Mária - Végh Györgyi]

***

A konferencia témájával kapcsolatban a szervezők várják a hozzászólásokat, melyek honlapjuk komment dobozában vagy a konferencia@tarki-tudok.hu e-mail címre küldhetők.

Kapcsolódó szakmai anyagok is elérhetők a webhelyen, melyek folyamatosan frissülnek, ezzel kapcsolatban is szívesen fogadják a javaslatokat.

Rendezvénynaptár
<2018. január>
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu