A mérés – a sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve – az adott
évfolyamokon minden tanuló számára kötelező, így a mérésben az idén összesen 269.611
diák vesz részt (a 6. évfolyamon 92.447, a 8. évfolyamon 87.418, a 10. évfolyamon
89.746 fő).
A magyar köznevelés országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el,
és mára már Európa és a világ szakmailag és szolgáltatásaiban legkorszerűbb mérési
rendszerei között tartják számon. Erről tanúskodik az is, hogy a mérési rendszer
2012-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat.
A teljes körű mérések célja a tanulók adott képességeinek, készségeinek minél
pontosabb feltérképezése függetlenül attól, hogy a tanuló ezeken a területeken
gyengébb vagy erősebb képességű. Ezért elegendően sok és sokféle, a mért területek
minél részletesebb lefedését biztosító feladatokból álló feladatsorokat kell összeállítani.
Emellett ügyelni kell arra is, hogy a feladatok között nagyon könnyű és nehezebb
feladatok is legyenek, és így viszonylag pontosan össze lehessen hasonlítani a
tanulók képességeit. A feladatlapoknak nem célja az, hogy minden tanuló könnyen
megoldja a bennük szereplő összes feladatot, hiszen az ország legjobb és leggyengébb
tanulói is ugyanazt a tesztfüzetet oldják meg, és a mérésnek mindegyikükről megfelelően
megalapozott eredményeket kell szolgáltatnia. Így nem lehet meglepő, hogy míg
egyes tanulócsoportok szokatlanul nehéznek találják a felmérést, mások szerint
a felmérés túlságosan könnyű.
Feltétlenül fontos, hogy a tanulók, szüleik, és az iskolák egyaránt tisztában
legyenek mindezzel, és a diákokat együttesen arra ösztönözzék, hogy a mérésben
a tőlük telhető legjobbat igyekezzenek teljesíteni.
Emellett a mérési rendszer fontos – és elsősorban a részt vevő tanulók szüleit
érintő – részét képezik a tanulók szociokulturális hátterét felmérő Tanulói kérdőívek.
A mérés megírása előtt vagy azt követően a tanulók kézhez kapják a Tanulói kérdőívet.
A kérdőívben a tanulók szociokulturális hátteréről szerepelnek kérdések. A legjobb,
ha a tanulók a kérdőíveket szüleikkel együtt töltik ki, hiszen a legtöbb kérdés
a család egészét érinti. A kérdőívek kitöltése a mérési eredmények értékelésének
szempontjából rendkívül fontos, ám a tanulók és szüleik számára önkéntes.
A Tanulói kérdőív kérdéseire adott válaszokat az érintettek (szülők, tanulók)
hozzájárulása nélkül az iskola nem ismerheti meg, azokat nem kezelheti! A kitöltött
tanulói kérdőívek kezelésének szabályaira az Oktatási Hivatal külön levélben is
felhívta az iskolák figyelmét.
Kérjük tehát a szülőket, hogy gyermekükkel közösen töltsék ki a tanulói kérdőívet
és küldjék vissza azt az iskolába. Ha esetleg olyan kérdéssel találkoznak, amelyre
valamilyen okból nem kívánnak válaszolni, akkor arra ne válaszoljanak, ám a többi
megválaszolt kérdéssel akkor is küldjék vissza a kérdőívet. Az iskolák és a szülők
közös érdeke, hogy minél több, minél pontosabban kitöltött tanulói kérdőív érkezzen
vissza, mert ezek adatai az iskola mérési eredményeinek árnyalt értékeléséhez
pótolhatatlanok.
A Tanulói kérdőívek szakmai célja:
A pedagógiában többszörösen bizonyított tudományos tény, hogy a tanulók teljesítményére
nagy hatással van családjuk szociális, kulturális és gazdasági helyzete. Éppen
ezért a különböző tanulói összetételű iskolák pedagógiai teljesítményét pusztán
a mért teljesítményátlagok nem tükrözik megfelelően. A Tanulói kérdőív célja,
hogy országosan és iskolai szinten egyaránt elemezni lehessen a tanulók szociokulturális
hátterének és mért teljesítményének összefüggését.
A Tanulói kérdőívek adataiból képzett, a tanulóközösség szociokulturális hátterét
megjelenítő családiháttér-index segítségével összehasonlíthatóvá válik az azonos
vagy hasonló körülmények között élő diákokat oktató iskolák teljesítménye. Így
pl. azon iskolák rendkívül értékes pedagógiai munkája is megmutatkozhat, amelyek
nem a legjobb körülmények között élő vagy nem a legtehetségesebb tanulókkal foglalkoznak.
Az előzetesen tájékozódni kívánók figyelmét felhívjuk a 2013. évi mérési eredményekre.
Az Oktatási Hivatal honlapján elérhető „jelentések", elemzések (www.oktatas.hu)
a tanulók, a szülők, az iskolák és fenntartóik számára sok szempontú, és megbízható
adatokon nyugvó képet adnak az iskolában folyó pedagógiai munka meghatározott
részleteiről. Természetesen egy iskola pedagógiai munkája pusztán a mérési eredmények
alapján teljes körűen nem ítélhető meg, ám a jelentésekben megjelenő adatok a
reális kép alapjául szolgálhatnak. (A jelentés szakmai tartalmának minél pontosabb
megértését minden érdeklődő számára leírások és útmutatók segítik.)
A mérésekről figyelmükbe ajánljuk még az Oktatási Hivatal részletes tájékoztatóját
a mérési rendszerről (www.oktatas.hu).
Oktatási Hivatal