Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Szóbeli érettségi: így vizsgázzunk sikeresen
Forrás: NTK   Szerző: Végh Györgyi
2014.06.13. péntek
szobeli

Június 16-án kezdődnek a középszintű szóbeli érettségi vizsgák a középiskolákban.  A Nemzedékek Tudása Akadémia által összeállított tippek abban segítenek, hogyan lehetnek a vizsgázók magabiztosak, sikeresek a szóbelin.

 

Szóbeli érettségi: így vizsgázzunk sikeresen!

A Nemzedékek Tudása Akadémia Foki Tamás, a Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium vezetőtanára segítségével olyan tippeket állított össze, melyeket betartva jó benyomást tehetünk a vizsgabizottságra, és magabiztosságot sugározhatunk, ami a siker kulcsa.

Hétfőn kezdődnek a középszintű érettségi szóbeli vizsgái, de érthető, ha a tanulás finisében már egyre kevésbé megy a koncentrálás. Aggodalomra semmi ok, ha betartunk néhány aranyszabályt, a csatát félig már meg is nyertük!

1. Csak a tanárunkra koncentráljunk és tartsuk a szemkontaktust!

A teremben, ahol a vizsgáztatás folyik, bent ül az egész vizsgabizottság, ami adott esetben négy-hat tanárt is jelenthet, valamint az érettségi elnököt. Ha nem szoktunk hozzá, hogy közönség előtt beszéljünk, zavarba ejtő lehet a jelenlétük. Ezért a következőt tehetjük, hogy ne szálljon el minden bátorságunk: az első mondatoknál csak a saját tanárunkra koncentráljunk. Ha tartjuk a szemkontaktust, könnyebben kizárhatjuk a külvilágot, ráadásul a tanár is megbizonyosodhat a magabiztosságunkról. Ha már úgy érezzük, nyugodtak vagyunk és tudjuk kezelni a helyzetet, másokra is rápillanthatunk, így természetesebbnek tűnik a viselkedésünk.

2. Ne olvassuk fel a feleletet!

A felkészülés körülbelül 30 perce alatt bőven van lehetőség átgondolni és felvázolni azt a 4-5 összeszedett mondatot, amit a tétel összefüggéseiről el szeretnénk mondani. Sokat segíthetnek a tételhez kapcsolódó, feldolgozandó források – például szöveggyűjtemény vagy történelem atlasz –, melyek újabb tényadatokkal gazdagíthatják a feleltünket. Ezeket is érdemes felírni a vázlatlapunkra. Arra azonban ügyeljünk, hogy amikor felelésre kerül a sor, már ne a papírról próbáljuk kisilabizálni ezeket az információkat vagy felolvasni a korábban leírt mondatokat, mert az rossz benyomást kelthet. Természetesen néha a vázlatra is lehet pillantani, hogy felvegyük a fonalat.

3. Logikusan építsük fel a mondandónkat!

Ha a tanár érzékeli, hogy a felelet gondolatmenete logikus, kevésbé fogja úgy érezni, hogy pluszkérdéseket kell feltennie, sőt, lehet, hogy az előírt 15 percet sem kell végigbeszélnünk. Ha értelmeztük a feladatot és megvizsgáltuk a forrásokat, rá fogunk jönni, milyen logikai fonalra érdemes felfűzni a gondolatokat. „Ez történelem esetében lehet időrendi felsorolás, tematikus felsorolás, mely inkább a témához kapcsolódó fontosabb tények összeszedése, de lehet összehasonlítás is, amelyhez a szempontokat is érdemes jól megválasztani” – mondja Foki Tamás vezetőtanár. Minden azon múlik, hogy a gondolatmenetünk ne legyen megkérdőjelezhető, mert különben belezavarodhatunk a feleletbe néhány keresztkérdés után.

4. Tudatosan ügyeljünk a sok pontot érő kompetenciákra!

A felelet értékelésekor a legtöbbet az nyomja a latban, hogy mennyire értettük meg a feladatot, jól használtuk-e a forrásokat, és mennyire tártuk fel a tételben megfogalmazott kérdés problémakörét (20-20-30 százalék). A nyelvhelyesség és a szaknyelv használata kevésbé számít (10 százalék), így, ha nem jut eszünkbe a megfelelő szó, például az „inszurgens”, ne töltsük az időt gyötrődéssel, hanem próbáljuk inkább körülírni a kifejezést. Attól se féljünk, ha a vázlatunkban nem írtunk helyesen vagy szépen, mert ebben a helyzetben nem ezt veszik legnagyobb súllyal figyelembe (10 százalék).

5. Használjuk ki jól a vizsgáig fennmaradó időt!

Akik a rendszeres tanulás hívei, már csak pihenéssel töltsék a vizsgáig fennmaradó napokat, hogy minden bekerüljön a hosszú távú memóriába. A halogató típusok viszont próbálják a számukra leghatékonyabb módon áttekinteni a tételeket. Ehhez már rendelkezésre állnak videós anyagok is, ahol tanárok által kidolgozott témakörök hallhatók. Ilyenek például az erettsegivideok.ntk.hu oldalon elérhető 15-20 perces videók, amelyek az irodalom és történelem érettségihez tartozó legfontosabb témaköröket dolgozzák fel. Egy-egy témakör több tételt is felölelhet, így nagyon hatékonyan lehet tanulni a segítségükkel.

Weboldal: erettsegivideok.ntk.hu

YouTube csatorna: www.youtube.com/ErettsegiVideok

Facebook: www.facebook.com/erettsegivideok

Bemutató videó: www.youtube.com/watch?v=YNYdS9nSRYA

Rendezvénynaptár
<2017. május>
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu