Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Erkölcstanról gyermekszinten
2013.06.07. péntek
erkolcstan_mintaoran
A megújult köznevelési rendszer részeként szeptember elsejétől az 1. és 5. osztályos diákok tanulhatnak majd erkölcstant. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szervezésében a Csanádi Árpád Általános Iskolában interaktív mintaóra keretében mutatták be, mit és hogyan tanulnak majd a diákok az új tantárgynak köszönhetően.

A 2013. június 6-án "Erkölcstan az iskolai nevelésben" címmel tartott foglalkozást (interaktív tanórával egybekötött sajtótájékoztatót) Hajduné Tölgyesi Lívia etikapedagógus, tankönyvszerző vezette. Elmondta, hogy felmenő rendszerben, heti egy órában tanulnak majd a diákok szeptembertől erkölcstant vagy hit-és erkölcstant. Előbbit a diákok 48, utóbbit 52 százalékuk írhatja majd be az órarendjébe. A legtöbb kiadó készített tankönyvet és tanári kézikönyvet is az erkölcstan órához, ami könnyebbséget jelent a pedagógusok számára az órai munka szempontjából. A tankönyvek a kerettantervek öt nagy témakörét dolgozzák fel: „Az én világom”, „Társaim – ők és én”, „Közvetlen közösségeim – A család és a gyerek”, „Tágabb közösségeim – A lakóhelyi közösségek”, „A környező világ”. Arról, pedig hogy mi zajlik majd a tantermek falai között, egy interaktív tanórán ma bepillantást nyerhettek az érdeklődők.

Erkölcstan mintaórát vezet Hajduné Tölgyesi Lívia(Forrás: MTI / Máthé Zoltán)

„A játékot például a szabadságérzet élménye teszi teljessé. Ugyanakkor felmerül a kérdés: mit értsünk ez alatt? Szabad vagyok? Azt csinálhatok játék közben, amit akarok?  Csakhogy, ott vannak a szabályok, amelyek korlátot szabnak a vágyaknak. Szabályok nélkül viszont nem élvezhető a játék. A kör bezárult?!  Létezik-e egyáltalán szabadság?” – feszegette a kérdést az interaktív tanórán Hajduné Tölgyesi Lívia. Egy másik erkölcsi téma megközelítésére „Az erdei manó” című mese feldolgozása adott lehetőséget. A jó és a rossz sztereotípiájából kiindulva jutott el odáig, hogy a látszatra és mások véleményére nem lehet alapozni: a gonoszként ismert, és morcosan viselkedő boszorkány - „ember” - is lehet jó: az életkörülmények, a kapcsolatok-kötődések, egészen különös reakciókat válthatnak ki bárkiből. A mesefeldolgozás erkölcstani megközelítésben érdekes eltéréseket mutatott a megszokott olvasás órai munkától. A pedagógus kihangsúlyozta, hogy szerinte az erkölcstan megjelölés kiváltható és kedvesebbé tehető a gyermekek számára, amennyiben játékos „beszélgetős óra”-ként vezetjük fel számukra.

Útravaló 1. - erkölcstan első osztályosoknak (Szűcs Édua illusztrálásával)(Forrás: Mozaik Kiadó)Hajduné Tölgyesi Lívia etika-, ember és társadalomismeret szakon végzett és már korábban is oktatott etikát és gyermekfilozófiát 6-tól egészen 18 éves korosztályig.  Tapasztalatai alapján azt mondja, hogy az órai feladatvégzések különféle módon változatossá és érdekessé tehetőek. Ilyen lehet például a drámapedagógiai módszer alkalmazása, a különféle ismert- és ismeretlen közösségi gyermekjátékok felhasználása, mesék-, versek beszélgetésen alapuló feldolgozása. Hasznos módszertani lehetőség a gyermekfilozófia alkalmazása, amely kérdéseket generál és gondolkodásra serkent, miáltal felkelti az igényt a gyerekekben a kritikai gondolkodásra. Az erkölcstan óra keretein belül találkozhatnak a környezetüket és az életüket befolyásoló örömök és problémák különféle megjelenési formáival; a változatos órai tevékenység alatt játékos formában szerzik meg tapasztalataikat a jó – rossz, szép – csúnya viszonylagosságáról és a helyes – helytelen magatartási formák értelméről. Az önmegértés az identitástudat fejlődését segíti nagymértékben elő, míg az önmagát is tisztelni tudó személyiség kialakítása elősegíti számára a beilleszkedést és a közösségi értékek elfogadását. A gyerekek az erkölcstan órai találkozások alkalmával észrevétlenül tanulják meg a társadalomba való beilleszkedés és a közösségi élet alapjait.

Dr. Bodó Márton, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa a mintaóra kapcsán elmondta: „Az új Nemzeti alaptanterv, közte az erkölcstan óra bevezetése lehetővé teszi, hogy a diákok szociális és kulturális helyzettől függetlenül megszerezhessék azt a tudást, aminek segítségével megtalálják helyüket a családban és a társadalomban és a munka világában. A tantárgy az embert és az emberi kapcsolatokat helyezi a középpontba, így a diákok megismerhetik önmagukat és környezetüket, de még a későbbi munkavállaláshoz szükséges hasznos ismeretekre is szert tehetnek.

A tantárgy szerkezete spirális, vagyis a nagyobb témakörök kétévente ismétlődnek a korosztályos szinteknek megfelelően. Hatékonysága és hasznossága a rendszerességen és a rendszerezettségen alapul, egyéb tantárgyakba is integrálható, fejlesztve a gyerekek gondolkodásmódját és önkifejező képességét.

***

Néhány beszámoló az "interaktív tanórán" résztvevőktől:

Erkölcstan: túl jón és rosszon (Index)

Beültünk egy erkölcstanórára, és megbuktunk volna (HVG)

Gonosz-e a gonosz boszorkány? (NyesT)

Manó, boszi és a krumplinudli (NOL)

Rendezvénynaptár
<2018. február>
HKSzCsPSzV
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu