Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Avatarok az iskolapadban
2012.02.13. hétfő
z generacio
Világszerte kutatják a szakemberek, hogy vajon milyen hatással van a gyerekek fejlődésére az internet használata, a mindennapok digitális forradalma. Úgy tűnik, hogy a gyerekek egyre korábban használják az internetet, megváltoznak a tanulási szokásaik, másképp gondolkodnak, sőt az agyműködésük is átalakulóban van a kulturális változások következtében.

Hova vezet mindez, és milyen következményekkel jár? Ma még nem tudjuk.

Nemrég jelent meg Tari Annamária pszichológus Z generáció című könyve, ami a 90-es évek közepe után született gyerekeket, a mai kamaszokat mutatja be. Vajon miben áll a „másságuk” a korábbi évek generációjához képest? – kérdezhetjük elsőként. A mai tizenévesekkel kapcsolatban meghatározó körülmény, az hogy ők az első korosztály, akik már beleszülettek az információtechnológia világába. A világhálót, a számítógépeket, a mobiltelefonokat nem felnőttként ismerték meg, hanem kicsi koruktól fogva a környezetük része. Ezt a korosztályt – és persze minden utána következőt is – a digitális bennszülöttek csoportjának nevezték el. Míg mindenki más a digitális bevándorlók népes táborát gyarapítja. 

A napokban nyilvánosságra került EU Kids kutatás szerint az átlagos magyar gyerekek 9 évesen kezdik el önállóan használni az internetet. Tudni kell azonban, hogy a felmérés adatfelvétele 2010-ben történt, és mára már valószínűleg némileg módosult a helyzet.

Így gondolja Szalai Annamária, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság elnöke is, aki a múlt héten idézte a tanulmány megállapításait a Biztonságosabb internet világnapja alkalmából szervezett eseményen. A szakemberek szerint hamarosan előreláthatólag 5-6 esztendőre fog lecsökkeni a gyerekek internethasználatának kezdő időpontja.

Az említett felmérés szerint a hazai 13-14 éves gyerekek 42 százaléka saját használatú számítógéppel rendelkezik. A 15-16 esztendőseknek viszont már 57 százaléka birtokol önállóan egy internetezésre alkalmas pc-t vagy laptopot. Majd minden második gyereknek (43 százaléknak) lehetősége van arra, hogy többféle eszközzel kapcsolódjon rendszeresen a világhálóhoz.  A vizsgált gyerekek 12 százaléka azonban négy vagy annál is többféle eszközzel férhet hozzá az internethez. 

Gyarmathy Éva pszichológus nemrég Ki van kulturális lemaradásban? című cikkében a következőket írta a mai kor gyermekeiről, akik egyszerre néznek filmet az interneten, közben esetleg chatelnek, ráadásul még telefonálnak is. „A digitális korban az agyat elárasztják az ingerek, és az ennek megfelelő feldolgozásra formálódik. A digitális bennszülöttek könnyen dolgozzák fel változó információkat, sokkal gyorsabban hoznak döntéseket, mint digitális bevándorlók, viszont módszeres, pontos, rendszerben történő gondolkodás terén gyengébbek…rövid intuitív többcsatornás tevékenység a természetes közeg,  hosszabb egyirányú módszeres tevékenység megterhelő.”  
Mit jelent ez az oktatás gyakorlatában? Azt, hogy ők másképp tanulnak, és ennek megfelelően másfajta oktatási módszereket is igényelnének, mint a korábbi generációk. A pszichológus szerint a gyerekek élményigénye kielégül, de az idegrendszerük nem kap elég ingert a fejlődéshez. „Virtuális világban virtuális képességekkel fejlődnek” – írja Gyarmathy. Majd megállapítja: „Hamarosan majd a ráébrednek szakemberek, hogy megváltozott képességei miatt valamilyen mértékben az összes digitális bennszülött sajátos nevelési igényű, vagyis ennek megfelelően tanításra van szükség és nem címkézésre.”        

A „Z generáció” gyermekeiről az is elmondható, hogy valószínűleg ők már rendelkeznek online személyiséggel is.  Korosztályukból szinte mindannyian létrehoztak már egy önreprezentációs profilt a saját maguk bemutatására az online térben.  Később majd eszerint viselkednek és kommunikálnak a közösségi oldalakon, fórumokon, chat-szobákban.
Tari Annamária következőket írja erről a könyvében: ”Az amerikai kutatók szerint az internet drámai eltolódást okoz az identitásban és a viselkedésben is. Beleszól és átalakítja az otthoni életet, a párkapcsolatokat, a szülői képességeket, vagyis azt, hogy „kik vagyunk mi”. Ez a tény különösen a Z generáció szempontjából elég fontos. Az online személyiség működésének azért komoly veszélyei vannak egy olyan korcsoportban, ahol az identitás és a szocializáció folyamata még zajlik.”
A szerző megállapítja, hogy az online világban felvett vonásaink - nem tudatosan – de átkerülnek az offline világunkba is.  Mindezek után „Az offline személyiségünk is egyre jobban hasonlíthat majd az avatarunkra….Sok esetben a virtuális én kiegészítheti a valódi személyiséget, mintegy annak kiterjesztéseként fogható fel, bátrabb, erősebb lehet, mint az igazi.”      (Az avatar jelentése manapság kibővült, az internetes fórumokon választható kis képecskékre, ikonokra használják. A személyeket jelölő avatar-ikonok változtathatóak, szerkeszthetőek és újak is létrehozhatóak. )

***

Az említett jelenségek megvitatására a múlt hétvégén rendezték meg Budapesten az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán a Digitális nemzedék című konferenciát. A rendezvény honlapján (http://digitalisnemzedek.hu) már letölthető a plenáris ülést követő kerekasztal-beszélgetés, Mi dolga a pedagógiának a netgenerációval? címmel.  A beszélgetésben a kutatási eredmények, a napi tapasztalatok és a pedagógiai fejlesztés lehetséges irányai is szóba kerültek.  A beszélgetésből kiderült, hogy sokan sokféleképpen gondolkodnak a témáról, de az biztos, hogy a kulturális változások az iskolai életben is változásokat indít el.

Szöveg, fotó: 
Tasi Katalin
KatedraOnline.hu

Rendezvénynaptár
<2020. június>
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu