Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Mindegy, hogy a béka vagy a királylány szerepébe kell bújni
2011.09.21. szerda
behalozott vilag
Közhely, hogy gyorsuló ütemben változik a világ körülöttünk, mivel a digitális forradalom minden részletében átalakította az életünket. Más technikai eszközöket használunk, másképp tájékozódunk a világ eseményeiről, másképp nőnek fel a gyerekeink, mint a korábbi generációk tették. Mi magunk is ritmust váltottunk, hajszoljuk a feszültséget – állította Dr. Aczél Petra retorika szakértő a Havanna Lakótelepi Napok Oktatási napjának előadásán.

A Kondor Béla Közösségi Házban megrendezett szakmai találkozót a rendezvény szervezője Járainé Dr. Bődi Györgyi, a Vörösmarty Mihály Ének-zenei Nyelvi Általános Iskola és Gimnázium igazgatója nyitotta meg.  A napjaink káros médiahatásairól szóló előadás főképp a fejlett világ új jelenségeiről szólt. Mindazokról a változásokról, amelyeket társadalomkutatók, pszichológusok közösen kutatnak: Miképp hat a felnőttek és a gyerekek személyiségére az internet? Miképp alakul át az életmódunk a közösségi média világában? Milyen idegrendszeri változásokat idéz elő a folyamatos „készenlét”, a világhálón való egész napos függés.  Hova vezet az internet felhasználók „hír és az inger-éhsége?” Miképp szórakoztatják magukat a gyerekek, miközben tévét néznek? A megfigyelések szerint a kiskorúak tévénézés közben gyakran laptoppal játszanak. Vagy böngészik az internetet, esetleg chatelnek. Ráadásként mobiltelefonon beszélnek valakivel.

Képtelenség? Nem az. A mai gyerekek általában több dologgal foglalkoznak egyszerre. Egyikre sem figyelnek igazán koncentráltan, ám mindegyikre jut az osztott figyelemből. „Multitask” vagyis megsokszorozott feladat. Szólt a retorika szakértő magyarázata, aki azt is hangsúlyozta, hogy a többcsatornás cselekvéssel nyer a személyiség. Ám az elmélyültség cseppet sem jellemző erre a szituációra.

A tudományos megfigyelések azonban kiemelik, hogy a netgeneráció gyermekeire a gyors szabályfelismerő képesség is jellemző a számítógépes játékok során. Ugyanakkor a tartalmakra már alig figyelnek. Szinte közömbös a számukra. „Mindegy, hogy béka, vagy királylány szerepébe kell bújni a játék során. Az is lehet, hogy lövöldözni kell. A szabályt, a logikát gyorsan átlátják és követik, miközben a tartalmat nem érzékelik.”

Az idegkutatóknak is megvan a magyarázata az új jelenségekre. Túlságosan ingerelt az agyi idegkéreg, gyorsabb, kockázatvállalóbb lett a személyiség. Persze ezt a megállapítást csak fokozhatja, az a körülmény, hogy egyre inkább elmosódnak a virtuális és a valóságos világ határai. Az internet használók időnként kitalált személyek bőrébe bújnak, és valódinak játsszák a hamisat.  A valóságból menekülve átlépnek a saját kreált világukba.   Nem csoda, ha az érintettek egyre inkább elveszítik kontrollt a saját identitásuk, valamint az idejük felett. Hovatovább már megbecsülni sem tudják, hogy tíz percet vagy fél órát, esetleg két órát töltöttek a monitor előtt.

Az előadás üzenetét időnként lényegre törő fotók, grafikák is közvetítették. Az egyik rajzon egy csupasz alkar volt látható, amelynek a vénájából az életet adó infúziós cső végén egy számítógép egér tekergett. Szürreális grafika az abszurd határán, kommentár nélkül.    

 

Mindezek közben mit tehet a szülő, a pedagógus, hogy a káros médiahatásokat a gyerekek életében megszűrjék, csökkentsék?  Először is kritikusan kell fellépni, és tudatosítani kell számukra a média iránti érzékenységet. Vagyis a felhasználókat a minél tudatosabb használatra kell nevelni. Ismerjék meg a közösségi média erejét, és hasznosságát, a közös gondolkodás tárházát. Tanulják meg használni az új médiumokat a demokratikus játékszabályok érvényesítése érdekében.

- A legfontosabb azonban, hogy a felhasználók magatartását az értékválasztás tudatossága határozza meg – foglalta össze az iránymutatást Dr. Aczél Petra a hallgatóság számára.

Fotó, szöveg:
Tasi Katalin

Rendezvénynaptár
<2018. június>
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu