Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Egri csillagok a Facebookon
2012.02.14. kedd
internetfüggőség

A digitális bennszülötteknek hiába magyarázzuk el a katedráról Gárdonyi nagyszerűségét, hasznosabb, ha feldolgoztatjuk velük a Facebookon az Egri csillagokat.

Regényt dolgoz fel az osztály. Indítanak egy Facebook-oldalt, amin a regényről szóló átvett és saját kritikákat, véleményeket, ahhoz kapcsolódó képeket jelenítenek meg. Ezekhez a diákok kommenteket írnak, a kommenteket is kommentelik. Vitatkoznak.

Pont azt csinálják, amit amúgy is naponta több órán keresztül. Csak itt a netközösségi élet egy a tanár által „furfangosan” felvetett témára épül. Majd a regényről készítenek egy honlapot. Közösen (pedagógusok úgy mondanák: kooperatívan) dolgoznak, mindenki részt vesz a munkában, a „kockák” az informatikai teendőket vezetik, a „művészlelkek” a megjelenést, az irodalmárok a tartalmakat felügyelik. A tanár azért gondoskodik arról, hogy a szerepek időnként cserélődjenek is. Így is lehet irodalmat tanítani – mutatott rá Arató László a Magyartanárok Egyesülete (ME) elnöke a hétvégi Digitális Nemzedék Konferencián.

Megváltozott agyműködés

Manapság sokat emlegetjük, hogy az iskolákban sok a motiválatlan diák, a tanárok pedig eszköztelenek és tehetetlenek a tanórákon. Az ELTE PPK, a ME és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete közös konferenciáján a szakértők arra keresték a választ, mit kezdhet az iskola azzal a történelemben most először előforduló helyzettel, amikor a tudás egy szegmensét (a digitális kultúrához való hatékony kapcsolódást) nem a tanár birtokolja, hanem a tanítványai. Mindez ugyanis egy új pedagógia-pszichológiai hozzáállást követel.

A most felnövekvő fiatalok – erősen a digitális világra épülő - szocializációja alapjaiban változtatja meg agyműködésüket, gondolkodásukat, viselkedésüket. Gyarmathy Éva pszichológus kiemelte, hogy az emberi kultúra minden jelentős változása az idegrendszer és ezáltal a képességek drasztikus átalakulásával jár. Ez volt a helyzet az írásbeliség elterjedésekor is (amikor meggyengült az emlékezési képességünk, hiszen például nem kellett fejben tartani a hosszú történeteket, cserébe viszont megnyertük az úgynevezett szekvenciális, lépésről lépésre történő, elemző, logikai gondolkodást), és ez a helyzet ma, a digitális világ kiteljesedésekor is. Ma egyre nagyobb szerepet kap az információk átfogó, téri-vizuális feldolgozása. A technika teremtette új helyzethez – kísérletileg is bizonyítottan - alkalmazkodik még az idősebbek agya is, de különösen igaz ez az ebbe a világba született Y, Z betűkkel leírt nemzedéké.

A Prensky által digitális bennszülötteknek nevezettek napi 3-4 órát töltenek a képernyők (a PC és most már egyre inkább az okostelefonok) előtt. Ehhez képest az iskolába lépve hirtelen egy évszázadot ugranak vissza. Ahogy Tari Annamária pszichiáter fogalmazott a konferencián, ez a generáció 5-6 éves korától szívja magába a multitasking működést, pörögnek, egyszerre nyolc dologra figyelnek, majd beülnek az iskolapadba, és ott egy tanárnak nevezett „belassult audiovizuális inger” próbálja elmagyarázni nekik a tananyagot. Nem csoda, ha eközben unatkoznak, izegnek-mozognak, fegyelmezetlenkednek.

[A cikk folytatása...]

Forrás: Balla István / FN24

Rendezvénynaptár
<2020. június>
HKSzCsPSzV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu