Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Ellenfelek nélkül maradtak a Mindlab olimpikonok
2011.04.08. péntek
mindlab játékosok

2011. április első hétvégéjén tartották a Mindlab gondolkodásfejlesztési program magyarországi olimpiáját a hazai diákok körében. A négy táblás játék első helyezettjének jól fog kezdődni a nyári szünet. Június közepén Portugáliába utaznak, hogy a nemzetközi mezőnyben is kipróbálják magukat.

- Otthon már nincsen ellenfele. Míg korábban minden második játszmát sikerült megnyernem, addig mára tízből jó, ha kettőben nem én veszítek – mondta nem kis büszkeséggel a negyedikes Szűcs Pál apukája, Szűcs Attila, aki civilben villamosmérnök-tanár. Fia huszonegy versenyző között első lett a Dáma nevű játékban, így már szervezhetik is az utazásukat Portugáliába. A VI. Mindlab Nemzetközi Olimpiának idén június 14-16-ig Cascais ad otthont.            

Az április 2-ai és 3-ai budapesti fordulókban még három szellemi olimpikon győzedelmeskedett ellenfelei fölött. Knollmajer Gergő az Abalone-ban, Koczkás Martin Octiban bizonyult verhetetlennek. A dámajáték nyertese Szűcs Pál szintén Zuglóban tanul, a dr. Mező Ferenc Általános Iskolában készült a versenyre Popp Judit vezetésével. Szilágyi Botond a Quoridor játszmákat nyerte meg. Ő Dunakesziről érkezett, a Radnóti Miklós Gimnáziumból.

Játék, ami fejleszt

A négy gyerek nem kis teljesítményt tudhat a háta mögött. Az iskoláikban megrendezett házi versenyeken már bizonyítottak, mire az országos döntőre sor került. Ők is, és mindazok, akik a Mindlab Olimpia magyarországi fordulóján részt vettek, szabadidejükben heti egy alkalommal gondolkodásfejlesztő játékórákra járnak.  Persze számukra bizonyára nem tudatosul, hogy a kétszemélyes, általában nem túl hosszú menetekkel vívott táblás játékok közben nem csak versenyeznek és jól szórakoznak egymással, hanem a személyiségük, a gondolkodásuk is fejlődik. Pedig nemzetközi tudományos kísérletek igazolják, hogy így van.

Kézfogással indul a játék

Olyan módszereket és gondolkodási műveleteket sajátítanak el, ami a mindennapi életben is jól hasznosítható. A játék közben megtanulják például a Stoplámpa módszert, ami azt jelenti, hogy döntéshelyzetben álljanak meg. Mérlegeljenek és csak a megfelelő áttekintést követően induljanak el. Megannyi más mellett stratégiai gondolkodást, szabálytiszteletet, a fair-play viselkedést gyakorolhatják be a gyerekek a Mindlab szakkör órái során.

Quoridor játékosok

Abalone játékosok

Életkalauz

A két Munkácsy Mihály Általános Iskolából érkezett olimpikont Czirbeszné Ignácz Éva tanítónő, a Tanítók Egyesületének alelnöke készítette fel. Iskolájában 2006. óta folyik a Mindlab oktatása. Ő maga szenvedélyesen méltatja a gondolkodásfejlesztő módszert.

- Ebben a játékban az a nagyszerű, hogy a gyerekeket megtanítja gondolkodni. A mai generációk már szinte mindent készen kapnak. Nem önállóak, nem önszervezettek. Ha azt mondom a kicsiknek, hogy gondolkodj! Van, aki nem tudja, mit kell csinálnia. Itt megtanulják a kudarctűrést, a küzdőképességet, a probléma megoldást, a másik elismerését - mindezt játék közben.

- Úgy kell őket haza zavarni a Mindlab órák végén – erősíti meg a negyedik olimpikon felkésztője Bánhegyesiné Topor Gizella matematika fizika-szakos tanárnő. Érdekességképpen elmesélte, hogy iskolájukban felnőttoktatás is zajlik. Huszonéves rendszergazdákat képeznek, akik egy próbajátékot követően mindannyian úgy döntöttek, beiratkoznak a Mindlab szakkörbe. A fiatal felnőttek azóta megtapasztalhatták, hogy milyen érzés kikapni a táblás játékban egy fele annyi idős gyerektől – mesélte mosolyogva a felkészítő tanárnő.

Abalone játékosok

Az agytorna ára

A nemzetközi gondolkodásfejlesztő program valamint a hozzá kapcsolódó hazai akkreditált képzés gazdája a Mindlab Hungary Kft. A vetélkedőt követően a társaság ügyvezetője Tóth Andrea ismertette miképpen lehet csatlakozni a magyarországi hálózat tagjai sorába. Vagy fizetős szakkör formájában, vagy valamilyen pályázati forrásból biztosított támogatással. A társaság ügyvezetője azt mondja, hogy nagyjából annyiba kerül náluk egy óra, mint egy gyorsétterem menüje. A szakköri órák díja általában 1500 ft/ óra egy gyerek számára. De sokaknak még ennyit sem kell fizetni, mert átmenetileg kiegyenlítik számukra a szakköri díjat, valamint a pedagógusok felkészítését valamely pályázati forrás segítségével.

Tóth Andrea annak örül, hogy tulajdonképpen még nem találkoztak  lemorzsolódással. Azokban az iskolákban, ahol a Mindlab órákat EU-s esélyegyenlőségi, vagy tehetségfejlesztő pályázatok segítségével szervezték meg, a későbbiekben sem mondanak le a fejlesztő foglalkozásokról. Mindig akadnak, akik a zsebükbe nyúlnak és megfizetik a szakköröket a gyerekeik számára a későbbiekben is.

Nem kell őket külön meggyőzni, a diákok mindenütt szívesen járnak a Mindlab agytorna órákra. Ebben az esztendőben már több mint háromezer kisiskolás és óvodás kapcsolódhatott a programba országszerte.   

Szöveg, fotó:
Tasi Katalin
o2 Média

Rendezvénynaptár
<2018. november>
HKSzCsPSzV
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu