Partnereink
MTI
Parlamenti diákinfó
IKT oktatási körkép
Interaktív Oktatástechnikai Portál
eduline.hu
Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Budapesti Művelődési Központ
Történelemt@nítás.hu
Marczibányi Téri Művelődési Központ
Modern Iskola magazin
Katedra Online
Időjárás-előrejelzés
Időjárás-előrejelzés
Szótár

Szótár (DictZone)
Betuméret csökkentéseBetuméret növeléseNyomtatás
Netnyelvhasználat - hogyan fejlődjön a pedagógus?
2014.06.04. szerda
modern iskola logo
A Modern Iskola honlapján olvasható dr. Veszelszki Ágnes netnyelvésszel készített interjú a nyelvhasználati változásokról, a digitális eszközök használatáról, és arról, hogyan tudja követni ezt egy pedagógus, s mire tanítsa meg nyelvhasználati szempontból a diákokat.

- Először is gratulálok, nem mindennap lesz valakinek a cikkéből érettségi feladat! Mindemögött komoly munka van. A 2013-ban megjelent tanulmány a netnyelvészet körében végzett kutatása eredményeként készült, és az internetes, hálózati kommunikáció, egy új nyelvváltozat a témája, amelyet Ön  digilektusnak nevezett el. Miért választotta ezt a kutatási területet? Mire kereste a választ a kutatásában?

dr. Veszelszki Ágnes(Forrás: MI/Kiss Renáta)Veszelszki Ágnes: - Az internetes nyelvhasználat témakörével 2000 óta foglalkozom: előbb, még egyetemistaként kifejezetten a mobiltelefonon küldött rövid üzenetek, az sms-ek nyelvi jellemzőit vizsgáltam, később a vizsgálódási területet kiterjesztettem más digitális szövegekre (cset, e-mail, poszt, komment, tweet stb.). A 2011-ben megvédett doktori disszertációm részét képezte az a kutatás, amelynek rövidített, egyszerűsített változatához érettségi feladatok kapcsolódtak. A tanulmány legfőbb kérdése az volt, vajon a digitálisan létrehozott szövegek jellegzetességei megjelentek, megjelennek-e a nem számítógép közvetítette kommunikációban, azaz a szóbeli társalgásban, (kézzel írt) magánlevelekben és feljegyzésekben, illetve hivatalos szövegekben is. A kérdésre egy közel 650 adatközlővel dolgozó kérdőív segítségével kerestem a választ.

- Mit érdemes kiemelni pedagógusok számára a tanulmány eredményei közül?

Veszelszki Ágnes: - Egyrészt a kutatásaim azt jelzik, hogy megjelent egy új, a digitális kommunikációhoz köthető nyelvváltozat (amelyről egyelőre nem bizonyos, hogy társadalmi vagy médium szerinti nyelvváltozat, vagy pedig egy új stílusregiszter-e), amelynek vannak sajátos jellemzői. E tulajdonságokat különböző szempontokból lehet vizsgálni. Leginkább látványos az írástechnika (ezen belül például a helyesírási normához való viszony) változása, szintén feltűnő a szókincs nagymértékű gyarapodása a digitális kommunikációban használt szavak révén. Főként nyelvészek számára emelkedik ki a nyelvhasználói magatartás változása, esetlegesen a hosszabb időtávon ható grammatikai módosulások megfigyelése.

Másrészt pedig megfigyelhető, hogy a digilektus egyes jellegzetességei megjelennek nem digitális szövegekben is. Az adatközlők közel fele használ digilektusbeli alakokat, formákat kézírásban is. Ez főként kifejezetten informális szövegformákban fordul elő: saját maguk számára készített jegyzetekben, feljegyzésekben, naplóban; a velük közvetlen kapcsolatban állók számára írt rövid üzenetekben, illetve az órai vagy munkahelyi levelezés során.

 Az interjút Fülöp Hajnalka készítette, a teljes írás a Modern Iskola honlapján olvasható. >>

Rendezvénynaptár
<2017. november>
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Hírmozaik
Kapcsolódó oldalak
Budapest Portál
Iskolai agresszió kezelése
MFPI banner
Tehetségháló
Éniskolám
FOK Nonprofit Kft.
MFPI - Weszely Galéria
Budapesti Ifjúsági Portál
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
Európai év - 2013
A polgárok európai éve - 2013
Est.hu